Paragrafen

Bedrijfsvoering

Ommen 4.0

Ontwikkeling bedrijfsvoering

De regie/netwerk gemeente die we sinds 2019 vormen krijgt langzamerhand meer vorm. We voeren taken uit in samenwerking met onze omgeving en besteden werkzaamheden uit aan andere partijen. Dit vergt een continue ontwikkeling van onze organisatie als opdrachtgever.  In 2020 en 2021 zijn we genoodzaakt geweest op een aantal punten de ontwikkeling van de organisatie meer in tijd te faseren omdat naast de reguliere bedrijfsvoering ook veel tijd en aandacht is gegeven aan de crisisorganisatie in verband met de covid pandemie. De overdracht van werkzaamheden die onder een dienstverleningsovereenkomst uitgevoerd worden door de gemeente Hardenberg naar een andere partij verloopt volgens planning. De doorontwikkeling van deze regietaak krijgt hierdoor meer vorm. Dit is wel een complex proces omdat in praktijk de vervlechting van werkzaamheden en gegevens die in het verleden is aangebracht uiteraard zonder schade en minimale kosten uit elkaar gehaald moet worden.  In 2022 worden de werkzaamheden op het gebied van financiën, verzekeringen en belastingen niet meer door Hardenberg uitgevoerd. De verzekeringen worden bij een marktpartij ondergebracht en de financiën gaan we eerst in een hybride vorm zelf uitvoeren. Voor belastingen is samenwerking gezocht met GBLT die deze taak in principe integraal gaat overnemen middels een DVO waarbij in een later stadium toetreding tot de WGR voorzien is.  In hoofdlijnen wordt het navolgende proces gevolgd.

De eerste ervaringen met het overdragen van werkzaamheden van weliswaar relatief kleine overeenkomsten is positief. Hiermee groeien we langzaam verder in onze regierol waarbij periodiek de uit te besteden taken worden geactualiseerd en worden “uitbesteed”. Hiermee vergroten we ook onze wendbaarheid en beperken we onze kwetsbaarheid.  Deze wendbaarheid en beperking van kwetsbaarheid wordt versterkt, omdat we waar nodig kunnen schakelen in de kolommen, uitbesteden, zelf doen of samenwerken. Het betreft hier in feite de communicerende vaten die begrensd worden door totaal beschikbare middelen voor capaciteitskosten.

Bedrijfsvoering in relatie met begroting en P&C cyclus

Met de perspectiefnota 2021 en de gerealiseerde bezuinigen kan ook de begroting 2022 in principe beleidsneutraal zijn. Wel zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden zal moeten worden als mogelijke ontwikkeling/risico  op het gebied van bedrijfsvoering. Te denken valt aan stijging personele kosten maar ook de problemen op de arbeidsmarkt zowel bij onszelf maar ook bij dienstverlenende partijen. Voor een deel zijn dit risico’s die gerelateerd zullen zijn aan beleidswensen maar er zijn ook minder beïnvloedbare ontwikkelingen. Deze zullen met name gerapporteerd moeten worden in de Berap’s. Met de doorontwikkeling van de Beraps (stoplichtenmodel), is een meerjarige basis gelegd om een goede uitvoering te kunnen geven aan de planning en control cyclus. Juist voor een wendbare gemeente die veel van haar taken onder regie laat uitvoeren is de bedrijfsvoering de basis voor een goede planning en verantwoording voor het gemeentebestuur en het verstrekken van adequate informatie om beleidskeuzes te kunnen maken.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2021 11:58:39 met de export van 10/14/2021 11:34:57