Inleiding
Dit programma draait om onze rol en takenpakket als gemeente en hoe wij daarop ons bestuur en onze bedrijfsvoering inrichten. Die rol en het takenpakket zijn de afgelopen jaren flink veranderd als gevolg van steeds snellere en grotere ontwikkelingen. Enerzijds verandert de vraag uit de samenleving: de Nederlandse samenleving is mondiger, beter geïnformeerd en digitaler. Onze klassieke rol als overheid die ‘voor haar burgers zorgt’ is steeds minder gewenst en houdbaar en verschuift naar die van regisseur en netwerkpartner. In die rol werken we, waar mogelijk, vanuit de zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. En participeren we als partners in het realiseren van goede oplossingen.
Tegelijkertijd nemen onze taken toe in omvang en complexiteit. Denk alleen al aan de decentralisaties in het sociaal domein en de uitwerking daarvan. We hebben als gemeente de blijvende verantwoordelijkheid om grip te houden op ons werk en onze (financiële) resultaten. Kortom, er wordt een fors beroep gedaan op ons verandervermogen. De ontvlechting uit de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) en herstart als organisatie per 1-1-2019 grepen wij aan om hier flinke stappen in te zetten: in onze bedrijfsvoering, manieren van werken, ondersteuning en planning & control. Wij creëren zo een relatief kleine regie-/netwerkgemeente die als organisatie veel taken uitbesteedt en noemen dit het Ommen 4.0-model. De basis hiervan hebben we beschreven in de 'Houtskoolschets Ommen 4.0'. Om dit model concreet en succesvol te maken, werken we de komende jaren bewust aan deze organisatieontwikkeling. We willen daarin ook een kweekvijver en experimenteercentrum zijn voor jong talent.