A. Uitgangspunten
Hieronder staan de uitgangspunten voor het opstellen van begroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025. Deze zijn vastgesteld bij de Kaderbrief 2022 in juli 2021:
- de basis voor de begroting is bestaand beleid inclusief de raadsbesluiten t/m de 1e bestuursrapportage 2021, Perspectiefnota 2021 en Kaderbrief 2022;
- nieuw beleid/voorstellen investeringen worden overgenomen uit de 1e bestuursrapportage 2021 en de Perspectiefnota 2021;
- voor de berekening van de gemeentefondsuitkering wordt rekening gehouden met de uitkomsten van de septembercirculaire 2021;
- de begroting 2022 wordt opgesteld tegen lopende prijzen;
- voor loonstijging wordt rekening gehouden met 1,6%;
- voor de jaren 2023-2025 wordt gerekend met constante prijzen (geen loon- en prijsstijging);
- de tarieven worden in 2022 inflatoir verhoogd met 1,6%;
- het renteomslagpercentage bedraagt 0%;
- de rekenrente voor nieuw aan te trekken geldleningen is 1,5%;
- de aan de grondexploitaties toe te rekenen rente is gebaseerd op de werkelijk betaalde rente over het gemeentelijke vreemde vermogen (de uitstaande geldleningen). Voor de begroting 2022 is uitgegaan van 0,22%;
- de ramingen voor grondexploitaties (inclusief de ramingen voor plankosten) zijn ontleend aan de nota Meerjaren Grondexploitatie 2022-2025. Deze ligt tegelijkertijd met deze begroting voor ter besluitvorming;
- de netto schuld quote bedraagt maximaal 100%.
In aanvulling/afwijking op deze uitgangspunten geldt dat:
- geen compensatie voor prijsstijging van 1,6% in 2022 wordt toegepast voor lasten, met uitzondering van de verleende subsidies. Wel voor de baten.
B. Meest recente meerjarenbeeld en perspectief
Bij de 1e bestuursrapportage 2021 hebben wij het financieel perspectief voor 2022 en volgende jaren geschetst. Een sluitende begroting en het weerstandsvermogen op orde.
De Kaderbrief 2022 was beleidsarm. Trends en ontwikkelingen zijn voor 2022 en verdere jaren gesignaleerd en financieel vertaald middels de Perspectiefnota 2021. De voorstellen in de Kaderbrief 2022 en Perspectiefnota 2021 zijn verwerkt in de nu voorliggende (meerjaren)begroting 2022-2025.
Daarbij merken wij op dat de budgetten voor deze voorstellen eerst door uw raad beschikbaar worden gesteld op het moment dat de raad de begroting 2022 vaststelt.
Onderstaand een overzicht met als vertrekpunt de uitkomsten zoals deze gepresenteerd zijn bij de 1e bestuursrapportage 2021 inclusief een korte toelichting op de structurele en incidentele bijstellingen.
Bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Structureel | |||||
Saldo na 1e bestuursrapportage 2021 | 637 | 166 | 243 | 243 | |
Bijstellingen | 1.648 | 967 | 876 | 1.272 | |
Nieuw structureel saldo | 2.285 | 1.133 | 1.119 | 1.515 | |
Incidenteel | |||||
Saldo na 1e bestuursrapportage 2021 | -1.824 | -488 | -163 | -150 | |
Bijstellingen | 151 | 26 | 26 | ||
Nieuw incidenteel saldo | -1.673 | -462 | -137 | -150 | |
Nieuw begrotingssaldo | 612 | 671 | 982 | 1.365 |
Specificatie van de bijstelling met korte toelichting | |||||
Bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Bijstellingen structureel | |||||
A | Loon- en prijscompensatie | -117 | -26 | -21 | -21 |
B | Septembercirculaire | 743 | 742 | 746 | 844 |
C | Verbonden partijen | -79 | -79 | -79 | -79 |
D | ABC Methodiek | -72 | -72 | -72 | -72 |
E | Kapitaallasten | 85 | 200 | 244 | 348 |
F | Meicirculaire | 756 | 210 | 24 | 214 |
G | Afval en riolering | 55 | 12 | 13 | 13 |
H | Publiekszaken | -22 | -13 | 27 | 30 |
I | Grondexploitaties | -25 | 33 | 25 | 25 |
J | Belastingen | -111 | -111 | -111 | -111 |
K | Langlopende leningen | -88 | -76 | -64 | -52 |
L | Drugsaanpak peer to peer | -20 | -20 | -20 | -20 |
M | Dividend | -70 | -70 | -70 | -70 |
N | Jeugd | 814 | 465 | 405 | 332 |
O | Schuldhulpverlening | -52 | -52 | -52 | -52 |
P | Wet inburgering | -60 | -60 | -60 | -60 |
Q | Grootonderhoud en VVI | 36 | 36 | ||
R | ICT | -21 | -21 | -21 | -21 |
S | Uitkomsten 2e bestuursrapportage | -15 | -15 | -15 | -15 |
T | Overig | -53 | -80 | -59 | 3 |
Totaal bijstellingen structureel | 1.648 | 967 | 876 | 1.272 | |
Bijstellingen incidenteel | |||||
U | Septembercirculaire | 290 | |||
V | Duurzaamheidsprogramma 2022 - 2023 | -150 | |||
W | Verkiezingen | -15 | |||
X | Uitkomsten 2e bestuursrapportage | 13 | 13 | 13 | |
Y | ICT | 13 | 13 | 13 | |
Totaal bijstellingen incidenteel | 151 | 26 | 26 | 0 |
Toelichting bijstellingen | |
A | De prijscompensatie van 1,6% is alleen toegepast op de baten en bij de uitgaven op subsidies. Dit percentage is ontleend aan de meicirculaire 2021. Aangezien Ommen de laatste jaren overschotten heeft bij de jaarrekening is ervoor gekozen om ook dit jaar geen integrale prijscompensatie toe te passen over de lasten. Voor loonstijging is rekening gehouden met een stijging van 1,6%. Daarnaast is in 2022 rekening gehouden met dubbele bezetting bij de griffier. |
---|---|
B | Op basis van de uitkomsten van de septembercirculaire 2021. |
C | Ten aanzien van de verbonden partijen is aansluiting gezocht met de begrotingen van de betreffende partijen. |
D | Op basis van de vastgestelde DVO's en TUC's 2021 is de begroting aangepast. Daarbij is rekening gehouden met een loon- en prijsstijging van 1,6%. |
E | De rente- en afschrijvingslasten vallen meerjarig iets lager uit dan eerder begroot. Dit wordt veroorzaakt door andere fasering van de investeringen en een daling van de renteomslag naar 0%. Als gevolg hiervan hoeft geen rente toegerekend te worden aan de investeringen. |
F | Op basis van de uitkomsten van de meicirculaire 2021. |
G | De kostenontwikkeling binnen afval is per saldo vrij beperkt. Het surplus in de voorziening afvalstoffen wordt teruggegeven aan de burger en dit wordt over meerdere jaren gedaan en dit betekent voor de burger een verlaging van de lasten met € 10 structureel en € 10 incidenteel voor 4 jaar. Zowel bij afval als bij riolering heeft een actualisatie van de toerekening van kosten plaatsgevonden. Met een extern deskundige is hier kritisch naar gekeken. Dit aan de hand van wettelijke bepalingen, VNG-modellen en recente jurisprudentie. Op onderdelen heeft dit tot enkele bijstellingen geleid. |
H | In de komende jaren worden er lichte schommelingen verwacht in de aanvragen voor rijbewijzen, identiteitskaarten en paspoorten. |
I | Ten aanzien van de grondexploitaties is aansluiting gezocht met het MJP 2022. In de komende jaren worden een aantal grondexploitaties afgesloten en worden verliesvoorzieningen opgeheven. Daarmee is ook geen sprake meer van rentetoerekening aan de voorzieningen. |
J | De verwachtte waardeontwikkeling van de WOZ is bij de berekening van de tarieven hoger ingeschat dan de voorlopige waardeontwikkeling laat zien. Daarnaast wordt verwacht dat er meer oninbaar moet worden afgeboekt dan voorgaande jaren. |
K | Het betreft hier de gevolgen van de herfinanciering van de leningen. Ten tijde van de herfinanciering is gewerkt met voorlopige aannames omtrent de verhouding tussen de grondexploitatie en overige taakvelden. Naar nu blijkt ligt die verhouding anders (op basis van werkelijke cijfers 2020), waardoor het voordeel van de overige taakvelden lager uitkomt dan eerst was ingeschat. De nieuw berekende rentekosten leiden automatisch tot lagere rentepercentages voor de doorberekening aan de grondexploitaties en taakvelden. Doorberekening rente aan de grex is vooralsnog 0,22% (was 1,55%). Doorberekening rente aan de taakvelden is vooralsnog 0% (was 1%). De rente van 0% levert een voordeel op bij de kapitaallasten, zie ook punt E. |
L | Het betreft hier het collegebesluit omtrent aanpak drugs, peer tot peer. |
M | Ten aanzien van de BNG is, in verband met Corona, vanuit Europa vooralsnog een maximum gesteld aan de dividend uitkering. Dit maximum is aangehouden voor de begroting 2022. Vitens keert voorlopig geen dividend uit in verband met grote investeringen en het moeten voldoen aan minimale Europese ratio voor nutsbedrijven. |
N | Zie toelichting bij aandachtspunten. |
O | De aanpak rond vroegsignalering en schuldhulpverlening en de gemeentelijke verantwoordelijkheden daarin is sinds 1 januari 2021 aangepast als gevolg van een ingrijpende wijziging in de Wet gemeentelijk schuldhulpverlening. In de aanloop naar de daarvoor benodigde gewijzigde werkwijze werd de formatie voor schuldhulpverlening/ vroegsignalering ondergebracht binnen het cluster Samen Doen en in 2021 tijdelijk met 0,80 fte uitgebreid. Deze formatie is ingezet voor het ontwikkelen van een gewijzigde aanpak en werkwijze. Inmiddels is hiervoor een beleidsplan samengesteld wat in het laatste kwartaal 2021 aan uw raad wordt aangeboden. |
P | Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet inburgering in en wordt de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van onze inwoners met een inburgeringsplicht. Het inwerking treden van de Wet inburgering betekent zowel voor de inburgeraars als de gemeente een ingrijpende verandering. Hiermee krijgen wij een nieuwe maatschappelijke opgave binnen het sociaal domein. Inmiddels is hiervoor een beleidsplan samengesteld wat in het laatste kwartaal 2021 aan uw raad wordt aangeboden. |
Q | Bij het opstellen van de meerjarenbegroting is gebleken dat in 2024 en 2025 een onttrekking aan de voorziening groot onderhoud onterecht niet is geraamd. |
R | In 2022 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Mede ten behoeve van het digitaal vergaderen dienen de huidige I-pads vervangen te worden. In de Perspectiefnota 2021 was incidenteel al geld voorzien voor aanschaf van laptops voor medewerkers van de gemeente Ommen. Voorgesteld wordt om alle in één keer aan te schaffen. Gezien de omvang van de investering wordt een krediet gevraagd met daarbij behorende structurele kapitaallasten. De eerder beschikbaar gestelde incidentele middelen kunnen dan vrijvallen. |
S | In de 2e bestuursrapportage 2021 zitten nog enkele andere onderwerpen met structurele gevolgen voor de begroting. Het gaat hierbij om kapitaallasten fietspad Stuwepad, hogere kosten participatieraad en kosten in verband met het rijksvaccintatieprogramma. |
T | Gaat om diverse kleinere verschillen die, gezien de omvang, niet nader worden toegelicht. Het betreft hier onder andere afronding, kosten Notubizz, subsidie Kinderboerderij en verlaging marktgelden in verband met kostendekkendheid. |
U | Op basis van de uitkomsten van de septembercirculaire 2021. |
V | Betreft incidentele middelen om uitvoering te kunnen geven aan het duurzaamheidsprogramma 2022 - 2023, dit mede naar aanleiding van de motie Uitnodigingskader zonnevelden van 1 juli 2021. Hierbij kan gedacht worden aan stimuleringsaanpak zon op dak, campagne besparing en verkenning wijkgerichte aanpak warmtetransitie en klimaatmaatregelen. |
W | In verband met de gemeenteraadsverkiezingen wordt er incidenteel extra geld gevraagd voor opkomstbevordering, uitslagenavond en introductieprogramma nieuwe raadsleden (inclusief heisessie). |
X | Het betreft hier de te ontvangen subsidies voor de molens vanuit de 2e bestuursrapportage. |
Y | Zie ook punt R. |
Aandachtspunten:
Tekstblok
Toekomstige ontwikkelingen
Onderstaand een overzicht van toekomstige ontwikkelingen die op de gemeente Ommen afkomen maar waarvan de financiële gevolgen nog niet in te schatten zijn. Zodra deze bekend zijn komen wij met een voorstel.
Toezicht en Handhaving
Middels het project veilig buitengebied en vitale vakantieparken pakken we de ondermijning in Ommen aan. Hiervoor is extra toezicht en handhaving nodig. Momenteel wordt een plan van aanpak voorbereid. Deze kunt u in het 1e kwartaal van 2021 tegemoet zien. Dit toezicht zal waar mogelijk tezamen met onze partners (zoals de politie en de Omgevingsdienst IJsselland) worden uitgevoerd. Voor de opvolging van de bevindingen moet waar nodig handhaving worden ingezet.
Vakschool 100% Gastvrij
Het betreft hier een initiatief van ondernemers voor het opleiden van personeel op het gebied van recreatie en toerisme. Dit vraagt wellicht om een opstartsubsidie.
Bezoekerscentrum Ommerschans
De Ommerschans heeft het Europese Erfgoedlabel gekregen. Een voorwaarde voor dat label is dat er tussen 2023 en 2024 een bezoekerscentrum moet komen.
Sport: onderhoud- en capaciteitsplanning
Er is een behoefte- en capaciteitsonderzoek gaande ten aanzien van de sportvoorzieningen. De resultaten van dit onderzoek kunnen van invloed zijn op de beheer- en onderhoudskosten en investeringen op korte en langere termijn.
Maatschappelijk initiatief sporthal Ommerkanaal
Plaatselijk belang Ommerkanaal heeft de wens geuit om nabij de school een gymlokaal te realiseren, voor de school, maar ook voor het verenigingsleven. De uitwerking van dit initiatief wordt in het najaar opgeleverd.
Mogelijk bijdrage gemeente in verband met ervencoach
De provincie financiert tot nu toe de inzet van de ervencoaches. Voor de doorontwikkeling van dit project gaat de provincie mogelijk een beroep doen op cofinanciering door de gemeenten. De ervencoaches vervullen een belangrijke schakel in de toekomstige ontwikkelingen in het buitengebied.
Kwartiermaker Stichting Promotie Citymarketing
Op dit moment wordt gewerkt aan een uitvoeringsorganisatie promotie gemeente Ommen. Voor het opzetten van deze organisatie is een kwartiermaker gewenst.
Mogelijke verlenging Centrummanager
Het contract met centrummanager loopt in 2022 af. ‘De klus’ is echter nog niet geklaard. Vanuit de ontwikkeling van de nieuwe centrumvisie komen er diverse activiteiten gericht op de ontwikkeling van een vitaal centrum. De schakel van centrummanager is essentieel voor de aanpak en realisatie richting uitvoering.
Ontwikkeling landgoederen (koppeling met gebiedsgerichte aanpak)
De landgoederen vervullen een belangrijke rol in onze gemeente. 28% van het oppervlak in onze gemeente is landgoed. De landgoederen staan ook voor diverse transitieopgaven. Denk aan de toekomst van de landbouw, stikstof, klimaatopgave en energietransitie. Binnen de landgoederen spelen divers projecten om te komen tot een integrale visie en aanpak die nodig is om tot een vervlechting van oplossingen voor deze opgaven te komen.
Jeugd
In mei heeft de Commissie van Wijzen uitspraak gedaan en advies gegeven over het geschil tussen Rijk en gemeenten over de structurele financiering van de Jeugdzorg. Voor 2022 is hiervoor een bedrag van € 1,314 miljard beschikbaar gesteld. Voor Ommen betekent dit een bedrag van afgerond € 1,1 miljoen.
Over de structurele financiering moet nog een besluit worden genomen. Daarop vooruitlopend is het door de toezichthouder (Provincie) toegestaan om 75% van de bedragen berekend door de Commissie van Wijzen structureel op te nemen in de begroting (met daarop in mindering de eerder beschikbaar gestelde € 300 miljoen).
Op basis van de 2e bestuursrapportage 2021 is de verwachting dat de Jeugdzorg duurder wordt. Meerjarig hebben wij rekening gehouden met € 320.000 hogere kosten. Deze hebben wij dan ook verrekend met de stelpost.
Onderstaande tabel geeft de financiële consequenties voor Ommen weer.
Bedragen x €1 mln | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Basis | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 |
Dossiers met overeenstemming | -214 | -374 | -463 | -570 |
Verwerkt voorschot in eigen begroting | -300 | -300 | -300 | -300 |
Totaal | 1.314 | 1.154 | 1.065 | 958 |
1 mln staat gelijk aan: Ommen | 907 | 907 | 907 | 907 |
Bedragen x € 1 | ||||
Maximum scenario voor Ommen | 1.134.000 | 1.046.855 | 966.119 | 869.053 |
Stelpost 75% vanaf 2023 | 785.142 | 724.589 | 651.790 | |
Af: verwachte hogere kosten Jeugdzorg | 320.000 | 320.000 | 320.000 | 320.000 |
Stelpost voor Ommen | 814.000 | 465.142 | 404.589 | 331.790 |
Herverdeling gemeentefonds
Ondertussen heeft er een actualisatie van het verdeelvoorstel gemeentefonds plaatsgevonden naar 2019. Het gaat hierbij nog steeds om voorlopige effecten. Na definitieve besluitvorming over de invoering van het verdeelvoorstel zal met de dan bekende gegevens nog een actualisatie plaatsvinden naar 1 januari 2023, het beoogde moment van de invoering van de nieuwe verdeling. Deze laatste actualisatieslag zal inzicht geven in de definitieve herverdeeleffecten voor gemeenten.
Op basis van de huidige actualisatie krijgt Ommen € 68 per inwoner extra, het maximum is echter € 60 per inwoner. Dit komt voor Ommen neer op maximaal € 1,1 miljoen extra.
Woonplaatsbeginsel
In de meicirculaire 2021 is Ommen flink gekort in verband invoering van het woonplaatsbeginsel. Deze is vooralsnog budgetneutraal verwerkt in de begroting. Enerzijds omdat er mogelijk ook lagere kosten zijn en anderzijds heeft het ook een directie relatie met de herverdeling van het gemeentefonds.
Hogere kosten energie
Het verduurzamen van de openbare verlichting door de toepassing van LED-verlichting levert de eerder berekende energiebesparing op. Het energieverbruik is de laatste jaren afgenomen, wat een afname van CO2-uitstoot betekent en waarmee de gemeente bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. Echter door overgang op duurzame energie en de stijgende energietarieven- en belastingen zien we ondanks dit lagere verbruik, dat de kosten hoger worden. Of de budgetten toereikend zullen zijn voor de rest van dit jaar en voor 2022 is dan ook niet duidelijk.
Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland
Er is een onderzoek gaande inzake de financiering van de Omgevingsdienst IJsselland. De verwachting is dat Ommen meer gaat betalen voor milieu. Middels een raadsinformatiebrief bent u hierover nader geïnformeerd. Mogelijk kan het zijn dat het geld gereserveerd bij de Perspectiefnota '21 (€ 65.000) niet toereikend is.
Loon- en prijsstijgingen
Met het doorvoeren van generieke prijsaanpassingen zijn we al enkele jaren terughoudend. Dit gelet op de rekeningoverschotten die we al vrij lang realiseren. In het proces met Berenschot is hier ook extra aandacht aan besteedt en op product niveau de “lucht” uit de begrote bedragen gehaald. We zien momenteel dat diverse prijsstijgingen zich voordoen. Onder andere op het gebied van energie. Ook bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds zien wij (meerjarig) prijsstijgingen die verder gaan dan het bedrag waar wij in de begroting rekening mee hebben gehouden. Ook hier schuilt dus het risico dat wij of in 2022, of in de daarop volgende jaren een hoger bedrag voor prijsstijgingen vanwege inflatie weer moeten gaan opnemen.
In de begroting is voor 2022 rekening gehouden met een loonontwikkeling van 1,6%. De huidige cao liep tot 2021. In februari 2021 is het overleg over een nieuwe cao opgeschort, vanwege een te groot verschil tussen werkgevers en vakbonden. Momenteel (september 2021) wordt nagedacht over het heropenen van het cao overleg. Het risico bestaat dat de thans opgenomen 1,6% ontoereikend blijkt, aangezien de vraag van de vakbonden op een loonstijging van 3,5% zit. Dit heeft uiteraard dan ook effecten bij de (verbonden) partijen waar we mee samenwerken.
C. Kredieten die samenhangen met de mutaties in de begroting
a. | Lening MC Route 66 | € | 72.000 |
---|---|---|---|
b. | Bermversteviging 2022 | € | 250.000 |
c. | Ontsluiting structuur centrum Ommen | € | 1.000.00 |
d. | Fietstunnel Slagenweg | € | 900.000 |
e. | Fietspadenplan (bruto bedrag, inclusief € 300.00 subsidie) | € | 1.200.000 |
f. | Uitbreiding Boslustschool | € | 600.000 |
D. Grondexploitaties
Tegelijkertijd met de begroting wordt het MJP Grondexploitaties 2022 aan de raad aangeboden. Het MJP Grondexploitaties 2022 biedt hiermee een compleet overzicht van de financiële stand van zaken van de Ommense grondexploitaties met een bijbehorende toelichting. In de afgelopen jaren zijn diverse woningbouwplannen voorbereid (Haven West, De Vlierlanden, Boerenerven, Westflank etc.) en bedrijventerrein De Rotbrink die nu leiden tot realisatie en uitgifte van gronden.
In onderstaande tabel is een samenvatting van de resultaten per complex (grondexploitatie) weergegeven.
Samenvatting MJP 2022 | Resultaat | Resultaat | Resultaat |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Jaarrekening '20 | MJP 2022 | Verschil |
Westflank, Ommen | - 2.895 | - 2.851 | 44 |
Boerenerven, Ommen | 133 | 144 | 11 |
De Vlierlanden, Ommen | 1.570 | 3.003 | 1.433 |
Bulemansteeg, Lemele | - 353 | - 334 | 19 |
Schuurmanstraat, Beerzeveld | 230 | 225 | - 5 |
Alteveer voorzieningengebied, Ommen | 162 | 159 | - 3 |
Lemele II, Lemele | - 50 | - 49 | 1 |
De Rotbrink, Ommen | 150 | 357 | 207 |
Haven Oost, Ommen | - 1.709 | - 1.293 | 416 |
Totaal | - 2.762 | - 639 | 2.123 |
E. Weerstandsvermogen, reserves en financiële kengetallen
Het weerstandsvermogen is een belangrijk item binnen de gemeentelijke financiële huishouding. Er dient een goed evenwicht te zijn tussen enerzijds de risico’s en anderzijds de mogelijkheden om die op te vangen.
Bij de Kadernota 2017 is het minimale weerstandsvermogen berekend voor de gemeente Ommen. De minimaal benodigde algemene reserve is toen berekend op € 3,5 miljoen. De onderbouwing is geactualiseerd en als volgt:
| € | 0,6 miljoen |
---|---|---|
| € | 0,8 miljoen |
| € | P.M. |
| € | 0,8 miljoen |
| € | 1,1 miljoen |
Totaal | € | 3,3 miljoen |
Hieronder is het verloop van de algemene reserve weergegeven, gebaseerd op de begroting zoals deze nu voorligt:
Bedragen x € 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 15.493 | 20.175 | 19.514 | 20.185 | 21.167 |
Resultaat jaarrekening 2020 | 3.781 | ||||
Budgetoverheveling | -1.663 | -1.273 | |||
Begrotingsresultaat | 2.564 | 612 | 671 | 982 | 1.365 |
Nieuwe stand | 20.175 | 19.514 | 20.185 | 21.167 | 22.532 |
Op basis van bovenstaande kan geconcludeerd worden dat Ommen de algemene reserve ruim boven de thans gewenste minimale omvang van € 3,3 miljoen in 2025 heeft.
Ratio risico's versus algemene reserve
De som van de (gekwantificeerde) risico's is € 3.300.000
De algemene reserve is per 1 januari 2022 groot € 20.175.000
Vergelijking van deze bedragen leidt tot onderstaande uitkomst:
Weerstandsvermogen | Begroting 2022 |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
beschikbare capaciteit (per 1 januari 2022) | € 20.175 |
benodigde capaciteit | € 3.300 |
ratio weerstandsvermogen | 6,1 |
Idealiter is de uitkomst van deze ratio 1 of hoger. Een score van 6,1 kwalificeert als uitstekend.
Begroting 2022 | Verslag | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Kengetallen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Netto schuldquote | 33% | 25% | 20% | 34% | 36% | 32% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen* | 28% | 12% | 14% | 27% | 29% | 26% |
Solvabiliteitsratio | 28% | 23% | 34% | 37% | 40% | 43% |
Structurele exploitatieruimte | 0% | 1% | 4% | 2% | 2% | 3% |
Grondexploitatie | 16% | 15% | 17% | 4% | 4% | 7% |
Belastingcapaciteit** | 101% | 102% | 102% | 102% | 102% | 102% |
* Het gaat hier om de nettoschuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
** De belastingcapaciteit wordt berekend door de totale woonlasten meerpersoonshuishouden in jaar t te vergelijken met het landelijk gemiddelde in jaar t-1 en uit te drukken in een percentage.
Vanuit het Bestuursakkoord Samen Ommen mag de netto schuld quote niet hoger zijn dan 100%. Dit is gelijk aan de normering van de VNG. Meerjarig blijft Ommen ruim onder de 100%.
Voor gemeenten zijn er, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, geen harde normen voor wat betreft de solvabiliteit. Ommen kende altijd een vrij lage solvabiliteit en meerjarig is te zien dat deze langzaam omhoog gaat richting de 43% in 2025 wat een positieve ontwikkeling is.
Ook de grondexploitatie laat een gunstige ontwikkeling zien. Ommen kent nu nog een relatief grote grondpositie, de komende jaren neemt deze sterk af.
F. Begroting in cijfers en grafieken
Baten Programma (incl. mutaties reserves) | Bedrag x € 1.000 | |
PRG_1.20 | Bestuur en Bedrijfsvoering | 38.233 |
PRG_3.20 | Omgevingskwaliteit | 8.125 |
PRG_4.20 | Samenleving | 5.347 |
PRG_2.20 | Economie | 2.238 |
Totaal baten | 53.943 |
Lasten Programma (incl. mutaties reserves) | Bedrag x € 1.000 | |
PRG_1.20 | Bestuur en Bedrijfsvoering | -13.994 |
PRG_3.20 | Omgevingskwaliteit | -13.609 |
PRG_4.20 | Samenleving | -24.746 |
PRG_2.20 | Economie | -980 |
Totaal lasten | -53.329 |
G. Vaststellingsbesluit
Hieronder treft u het vaststellingsbesluit voor de begroting aan.
Raadsbesluit
Onderwerp: programmabegroting 2022 en meerjarenbegroting 2023 t/m 2025
De raad van de gemeente Ommen;
mede gelet op de Perspectiefnota 2021 en Kaderbrief 2022;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2021;
gelet op de artikelen 189 tot en met 191 van de Gemeentewet;
Besluit:
- Met inachtneming van de deelbesluiten als genoemd onder punt 4 en verder, de programmabegroting 2022 vast te stellen, inclusief het onderdeel Reserves en Voorzieningen;
- De programmabegroting 2023-2025 voor kennisgeving aan te nemen en te gebruiken als basis voor het toekomstige beleid;
- In te stemmen met de inflatoire verhoging van de tarieven van rechten en belastingen met 1,6%, met dien verstande dat voor een aantal tarieven het uitgangspunt van 100% kostendekking geldt en als uitwerking van de begroting, dit te verwerken in de tarieven voor 2022, die worden vastgesteld op basis van een afzonderlijk voorstel "vaststelling diverse belastingverordeningen / tarieventabellen 2022";
MET BETREKKING TOT DE BUDGETWIJZIGINGEN DIE INGAAN IN HET BEGROTINGSJAAR 2022:
Structurele mutaties:
- In te stemmen met de volgende structurele mutaties die geld kosten voor 2022:
a. | Loon- en prijsstijging | € | 117.000 |
---|---|---|---|
b. | Verbonden partijen | € | 79.000 |
c. | ABC-methodiek | € | 72.000 |
d. | Publiekszaken | € | 22.000 |
e. | MJP 2022 Grondexploitatie | € | 25.000 |
f. | Belastingen | € | 111.000 |
g. | Langlopende leningen | € | 114.000 |
h. | Drugsaanpak peer to peer | € | 20.000 |
i. | Dividend | € | 70.000 |
j. | Schuldhulpverlening | € | 52.000 |
k. | Wet inburgering | € | 60.000 |
l. | ICT | € | 21.000 |
m. | Uitkomsten 2e bestuursrapportage 2021 | € | 15.000 |
n. | Notubizz | € | 8.000 |
0. | Subsidie kinderboerderij | € | 3.000 |
p. | Verlaging marktgelden i.v.m. kostendekkendheid | € | 16.000 |
- In te stemmen met de volgende structurele mutaties die geld opleveren voor 2022:
a. | Afval en riolering | € | 55.000 |
---|---|---|---|
b. | Septembercirculaire 2021 | € | 756.000 |
c. | Kapitaallasten | € | 85.000 |
d. | Algemene uitkering meicirculaire | € | 756.000 |
e. | Stelpost Jeugd | € | 814.000 |
Incidentele mutaties:
- In te stemmen met de volgende incidentele mutaties die geld kosten voor 2022:
a. | Duurzaamheidsprogramma 2022 - 2023 | € | 150.000 |
---|---|---|---|
b. | Gemeenteraadsverkiezingen | € | 14.500 |
- In te stemmen met de volgende incidentele mutaties die geld opleveren voor 2022:
a. | Septembercirculaire 2021 | € | 290.000 |
---|---|---|---|
b. | Uitkomsten 2e bestuursrapportage | € | 13.000 |
c. | ICT | € | 13.000 |
Investeringen:
- Voor de volgende investeringen, die samenhangen met structurele budgetaanpassingen in de begroting 2022 een krediet beschikbaar te stellen:
a. | Lening MC Route 66 | € | 72.000 |
---|---|---|---|
b. | Bermversteviging 2022 | € | 250.000 |
c. | Ontsluiting structuur centrum Ommen | € | 1.000.00 |
d. | Fietstunnel Slagenweg | € | 900.000 |
e. | Fietspadenplan (inclusief € 300.00 subsidie) | € | 1.200.000 |
f. | Uitbreiding Boslustschool | € | 600.000 |
Met betrekking tot de begroting in algemene zin:
- Bovenstaande deelbesluiten, voor zover de financiële consequenties daarvan nog niet functioneel zijn geraamd, te verwerken in een begrotingswijziging voor 2022.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ommen
d.d. 11 november 2021.
De raad voornoemd,
De griffier, | De voorzitter, |
---|---|
J.A.R. Tenkink | mr. drs. J.M. Vroomen |